bg image

About

“..I wish the world could see this — I wish people in New York and San Francisco and Cairo and Beirut and Mexico City and Istanbul and Delhi . . . could see this — I wish instead of the horrid daily news of all the terror in the world this opera could find its way to the lived experiences of all the warring worlds to see how peace and harmony and grace are all still possible in between and among cultures..” (Hamid Dabashi over ‘Turan Dokht’)

World Opera Lab maakt unieke interculturele operavoorstellingen, opera’s waarin culturele verschillen overstegen worden. Maatschappelijke thema’s worden op poëtische wijze bevraagd in energieke kruisbestuivingen van muziek en dans uit verschillende culturen, met het operarepertoire als kloppend hart.

WOL maakt voorstellingen op bijzondere plekken, van de Azadi toren in Tehran tot het Mercatorplein, van de Rotterdamse Afrikaanderwijk tot de Indiase stad Ahmedabad, en het Holland Festival. Voorstelling van World Opera Lab worden geroemd om hun energie, de diversiteit op het toneel èn in de zaal, en de verbindende kwaliteit. Over Het Offer schreef de pers: “Intercultureel theater op zijn best” (Theaterkrant) – “Een spannende opera met orgel en ud” (NRC). De Indiase pees schreef over ‘Orfeo in India’: “Fusion opera strikes a universal chord” (Times of India)

Het werk van World Opera Lab is geïnspireerd op langdurig onderzoek naar traditionele muziektheater praktijken uit Tibet, Japan, Guatemala, Mexico, India en Iran. Dit onderzoek leidde in 2010 tot de eerste productie ‘Orfeo in India’ in samenwerking met Darpana Performance Group in Ahmedabad, waar de prachtige opera van Monteverdi gespiegeld werd in Indiase muziek en dans-tradities.

De producties van WOL worden via een unieke werkwijze gecreëerd, met wervelende en ontroerende opera’s als resultaat, zoals ‘De Thuiskomst van Odysseus’, in Amsterdam-west, een fusie van Monteverdi’s opera met muziek uit de Arabisch-Andalusische traditie, ‘Majnun & Leyla’ in de openlucht op het Mercatorplein, en MOOR, een samenwerking met De Balie, over urgente politieke thema’s in het Midden Oosten.

WOL is het enige operagezelschap dat zich consequent toelegt op het produceren van opera’s die een inspiratie zijn voor een inclusieve samenleving. Producties als ‘Dans met de zeven sluiers’, ‘Sheba Now’ en ‘Labyrint’ werden gemaakt in nauwe dialoog met bewoners in superdiverse wijken. ‘Turan Dokht’, gemaakt in Iran in 2019 onder toenemende diplomatieke spanningen, is een unieke Iraans-Europese samenwerking, nog te zien op het Holland Festival 2019.

Miranda Lakerveld (artistiek leider/regisseur), Jasper Berben (productie). WOL maakt opera’s met een bijzondere groep kunstenaars die in wisselende bezettingen te zien zijn, waaronder: Haytham Safia (ud/muzikale leiding), Sinan Vural (bariton) Aylin Sezer (sopraan), Aftab Darvishi (composities), Wim Dijkstra (orgel), Tara Kumar (cello) Osama Mileegi (percussie), Vincent Martig (klarinet) Emmy Storms (viool) Nyanga Weder (dans) Vanessa Felter (dans) Marian Markelo (winti-zang), Christian Guerematchi (dans), Bart van den Heuvel (licht). Ciska van Beek (fondsenwerving).

Projecten van World Opera Lab zijn ondersteund door: het Gieskes-Strijbis Fonds, Het Amsterdams Fonds voor de Kunst, Fonds Podiumkunsten, VSB Fonds, Fonds21, De gemeente Amsterdam, bewoners uit de Baarsjes, NORMA fonds, BNG Fonds en KANS Fonds.